Zdjęcia z imprez

  • Sierpień 18, 2012
    IX Międzynarodowy Zlot Pojazdów Militarnych "Gąsienice i Podkowy" w Bornym Sulinowie.
  • Lipiec 15, 2012
    XI Wystawa Pojazdów Zabytkowych w Tucholi organizowana z okazji Dni Borów Tucholskich.
  • Czerwiec 17, 2012
    II Ogólnopolski Motocross o "Puchar Krajny"
Archiwum
SONDA
Które z państw produkowało najlepsze jednoślady?
Czechosłowacja
ZSSR
NRD
Polska
Węgry


Wynik sondy
Version 3.0

 

Zdjęcia motocykli - tapety

MZ ES 250/1  tzw. "Jaskółka"

    Fabryka powstała 1906 roku, kiedy to Duńczyk Jorgen Skafte Rasmussen kupił opuszczoną fabrykę włókienniczą. Produkcja motocykli zaczęła się jednak dopiero w 1922 roku, a firma działała wtedy pod nazwą DKW. Pierwszym motocyklem był Reichsfahrt o pojemności skokowej silnika 148 cm³ i mocy 2,5 KM. Po II wojnie światowej dotknięta zniszczeniami wojennymi fabryka DKW znalazła się w radzieckiej strefie okupacyjnej, a późniejszej NRD. Najpierw funkcjonowała w ramach grupy IFA, w roku 1956 zmieniła nazwę na MZ i tak działała do 1991 roku. To właśnie z tego okresu pochodzą najbardziej znane w Polsce modele: ES, TS i ETZ, oraz mniej znane BK 350 oraz RT 125. Przez całą swoją historię MZ przeżywała różnorakie wzloty i upadki. Po zjednoczeniu Niemiec w 1990 roku, przemysł wschodnioniemiecki się załamał, a z nim również fabryka MZ. Tego samego roku, zakłady zostały sprywatyzowane.

    Opisywany model został wyprodukowany w 1962 roku i jest przedstawicielem popularnej  w naszym kraju serii motocykli o oznaczeniu ES w skład której wchodziły motocykle dwusuwowe o pojemności od 125 do 300 cm3. Na polskich drogach najczęściej spotkać można zmodernizowaną wersję "Jaskółki" o oznaczeniu ES 250/2 "Trophy".

Zdjęcia z przed remontu

 

    Renowacja przebiegła jak zawsze według tego samego schematu. Motocykl został rozebrany i poddany wnikliwej ocenia. Bez wątpienia demontaż był najmniej przyjemnym etapem remontu, a to za sprawą zalegającego brudu i smaru w takich ilościach że drapałem go nożem. Brud ten gromadził się za sprawą cieknącego zbiornika paliwa i oklejał okolice silnika. Części lakierowane zostały wypiaskowane i polakierowane lakierami akrylowymi (podkład, baza lakier bezbarwny). Wszystkie szparunki są malowane złotym lakierem bazowym i pokryte lakierem bezbarwnym.

 

Demontaż

 

 

    Po wypiaskowaniu wszystkich elementów tradycyjnie pojawiły się liczne pęknięcia które trzeba było pospawać. Część chromowanych elementów została poddana renowacji. Wszystkie drobne elementy zostały ocynkowane.

    Bardzo dużo czasu przy renowacji MZ należało poświecić na polerowanie aluminium, którego w tym modelu jest na prawdę duże, znacznie więcej niż elementów chromowanych (pokrywy silnika, felgi, manetki, osłona gaźnika itd.).

    Na zdjęciach z demontażu można zobaczyć jakie są skutki uszkodzenia zabezpieczenia sworznia tłoka. Cylinder został uszkodzony przez przesunięty sworzeń - powstały dwie głębokie rysy.

 

Prace blacharskie i lakiernicze

 

 

Montaż motocykla

 

 

 

"Jaskółka" po reanimacji :)

 

 

 

Podstawowe dane techniczne:

 

Pojemność silnika 250 cm3
Moc max. 11,76kW (17,5 KM) przy 5200 obr/min
Masa w stanie suchym 153 kg
Prędkość max. 115 km/h
Spalanie 3,8 l/100km
Obciążenie dopuszczalne 150 kg
Moc prądnicy 60 W
Napięcie instalacji 6V

 

 

 

Rysunek złożeniowy silnika MZ ES 250/2

 

Książka naprawy motocykli MZ ES 250/1 (pdf. 43MB)

 

 

Ciekawe strony:

 

http://www.mz-es.de/