Zdjęcia z imprez

  • Sierpień 18, 2012
    IX Międzynarodowy Zlot Pojazdów Militarnych "Gąsienice i Podkowy" w Bornym Sulinowie.
  • Lipiec 15, 2012
    XI Wystawa Pojazdów Zabytkowych w Tucholi organizowana z okazji Dni Borów Tucholskich.
  • Czerwiec 17, 2012
    II Ogólnopolski Motocross o "Puchar Krajny"
Archiwum
SONDA
Który z polskich motocykli jest najbardziej awaryjny?
Junak M 10
SHL M 17 Gazela
WSK 175
Osa M52
WSK M06
SHL M11


Wynik sondy
Version 3.0

 

Zdjęcia motocykli - tapety

WFM Osa M50

    Osa została wyprodukowana w Warszawskiej Fabryce Motocykli w 1960 roku. Jest to pierwszy model Osy o oznaczeniu M50. Do dnia dzisiejszego  zachowało się stosunkowo mało egzemplarzy tego modelu, w przeciwieństwie do modelu zmodernizowanego M52. Produkcję  Osy M50 rozpoczęto w 1959 roku a jej cena wynosiła 17000 zł. Osa została odrestaurowana w październiku 2010 roku. Przed remontem skuter prezentował się nie najlepiej, jak większość motocykli z tamtych lat wymagał napraw blacharskich, lakierniczych i mechanicznych wszystkich podzespołów. Osa była kompletna.

Zdjęcia z przed remontu, demontaż skutera

Nadwozie Osy zostało wypiaskowane i poddane drobnym naprawom spawalniczym - metalowe osłony w wielu miejscach pękają na skutek drgań. Proces piaskowania ukazał dokładność polskich tłoczni z lat 60-tych , blacha na błotniku miała odkształcenia sięgające 1 cm. Całość została polakierowana podkładem akrylowym, rama i inne elementy nośne pokrył czarny "Autorenolak" a pozostałe części lakier akrylowy w kolorze wrzosu i kości słoniowej.

 

Lakierowanie

 

 

Na wszystkich elementach została położona nowa powłoka galwaniczna - chrom na podkładzie miedzi i niklu. W Osie została wymieniona większość części na nowe: linki, dętki, łańcuch, zębatki, instalacja, łożyska itd. . Największym problemem były kartery  silnika w których wyrwane były mocowania. Ubytki zostały zaspawane i na nowo obrobione w celu nadania im odpowiedniego kształtu. W silniku zostały zamontowane nowe łożyska o zwiększonym luzie promieniowym ( C3 tzw. szybkoobrotowe). Łożyska takie powinny być montowane we wszystkich silnikach polskich jednośladów, wykazują znacznie niższe opory toczenia niż zwykłe łożyska, ich trwałość jest również większa.

 

Montaż

 

 

Montaż Osy przebiegał bez zakłóceń do czasu pęknięcia sprężyny stópki centralnej. Jest to częsta przypadłość tego elementu gdyż podczas jazdy element ten ma skłonność do tarcia o mocowanie silnika i przecieranie się. Sprężyna została wymieniona na inną (również noszącą ślady przetarć) i od tego momentu wszystko potoczyło się bez problemowo. W skuterze został zamontowany nieoryginalny wydech od modelu M52, podyktowane to było względami estetycznymi. Ostatnią  czynnością było zamontowanie nowych kedr dostępnych na rynku. Nie są one zbyt tanie, ale przy kompletnej renowacji skutera okazały się bardzo istotnym elementem, który nadawał całości końcowy efekt.

 

 

Zdjęcia odrestaurowanego motocykla

 

 

 

 

 

Skuter WFM Osa M50 - Instrukcja dla stacji Obsługi i Warsztatów Naprawczych

 

Schemat instalacji elektrycznej (M50)

 

Ciekawe strony o Osie:

 

http://osiara.pl/