Mając kilka starych motocykli stwierdziłem, że czas kupić jakiś klasyczny motocykl do codziennej jazdy. Miał to być jednoślad niezawodny i w  miarę możliwości oryginalny; niezbyt często spotykany na polskich drogach.

    Suzuki GS 650 GT bo o nim mowa został wyprodukowany w 1982 roku i trafił do Polski z Holandii. Motor był w nienajlepszym stanie wizualnym, prawdopodobnie stał pod jakimś zadaszeniem na zewnątrz i zżerała go korozja. Wszystkie elementy chromowane pokrywała rdza, a aluminium pokryte było grubą warstwą tlenku. Mając do czynienia z motorami w różnym stanie swoją uwagę skoncentrowałem na fakcie, iż nikt nie grzebał przy tym motocyklu; był oryginalny. Suzuki dało się nawet uruchomić, i co dziwne sprężanie na wszystkich cylindrach wynosiło ok. 11 kg/cm2, dolna granica dla tego silnika wynosi 7 kg/cm2.

Przed remontem

Przed remontem

 

Suzuki zostało rozebrane na czynniki pierwsze i poddane dokładnej analizie. Do 100% kompletności brakowało uchwytu kanapy oraz lewego gmola. Części które należało wymienić ze względu na zły stan to: króćce gaźników, tarcze hamulcowe, klocki, tarcze sprzęgłowe, uszczelniacze zawieszenia oraz wszystkie uszczelki silnika. Do wymiany kwalifikował się również cały układ wydechowy. I  to on stanowi największy problem, ponieważ jest niedostępny na polskim rynku. Jest to układ 4 w 2 zastępowany obecnie układami 4 w 1 produkowanymi przez Motad.

 

Demontaż motocykla

Demontaż 1

 

DSC09425

Demontaż 2

 

Wszystkie lakierowane elementy zostały wypiaskowane i polakierowane. Aby zachować oryginalny wygląd musiałem dorobić odpowiednie szparunki, które w przeciwieństwie do oryginalnych położyłem pod lakier. Elementy aluminiowe zostały wypolerowane a blok silnika pokrył lakier (srebrny metalik) tak jak to było w oryginale.  Kierownica, sprężyny zawieszenia, pokrywa rozrusznika i wiele innych części zostały na nowo pokryte chromem.

 

Efekt końcowy

Efekt końcowy

Podstawowe dane techniczne:

Pojemność silnika 673 cm3
Moc max. 53,2 kW / 73 PS przy 9000 1/min
Masa w stanie suchym 213 kg
Prędkość max. 199 km/h
Prędkość na 1 biegu 73 km/h
Prędkość na 2 biegu 105 km/h
Prędkość na 3 biegu 136 km/h
Prędkość na 4 biegu 167 km/h
Prędkość na 5 biegu 199 km/h
Zbiornik paliwa 16 l
Rezerwa 4,5 l
Spalanie 5,5 – 6,5 l/100km
Sprężanie nominalne 10 – 14 kg/cm2
Sprężanie dopuszczalne (min) 7 kg/cm2
Alternator 250 W
Świeca zapłonowa NGK B – 8 EA

Ciekawe strony o motocyklach SUZUKI GS:

http://www.suzuki-classic.de/

 http://members.dslextreme.com/

 http://www.mitichegs.it/

 http://www.gs-classic.de/

Schemat instalacji elektrycznej